Sunday, June 14, 2009

Tangan yg menghulur

semalam, tepat ja kol 5 jam d blik network operation TM,aku terus ja angkat kaki ke stesen bas,ari ni aku p n balik praktikal nek bas,moto abg aku rosak...
kt stesen bas aku dpt menda baru,1 pengajaran n 1 penghakiman...sambil tunggu bas aku kol 5.30, aku meninjau gerak geri orang d sekeliling aku,bermacam macam ragam..tiba2 mataku terpaku pd s0rg peminta sedekah brbangsa india, dr penglihatan aku rasanya peminta sedekah ni cam sakit ja, kurus,kaki berbalut,dgn tiub tergantung..dr seorang ke seorang dia bergerak memohon simpati, dan kekaguman melanda diri aku apabila melihat kebanyakan mat2 indon n vietnam menghulurkan wang...dan orang malaysia lak xkira la india ka,melayu ka,cina ka,sama ja wat x tau ja kt peminta sedekah tuu..mungkn la org kita ni dah muak dgn peminta2 sedekah yg bertebaran kt ngr kita nih tp mengapa ind0n2 ni xmuak pn ngn pminta sedekah sedangkn negara ind0nesia lg la ramai peminta sedekah, lagipun x semua peminta sedekah ni tipu,kita pn kna la tgok l org yg meminta tu cne, dah terang2an dia memerlukan,mengapa x kita menghulurkan???at least 10sen pn dah ckup....
dr peristiwa nih,btoi spt apa yg aku pernah dengar sblom ni..org yg biasa mengalami kesusahan tidak akan teragak2 membantu org lain dlm kesusasahan apabila dia berkemampuan dan org yg didalam keselesaan tanpa pernah mengalami kesusahan agak susah menghulurkan untuk org yg dalam kesusahan....yela org2 ind0n n vietnam kn susah kt negara sendiri,then bila dtg sini dapat keselesaan mereka tak lupa untuk menghulurkan kpd yang memerlukan sedangkan kita yg memang sudah berada dalam keselesaan sudah lupa untuk menghulurkan...ini sekadar judgement perbadi aku yee
moral value of the story:pemberian kita amat bermakna untuk orang yang memerlukan, ringan2kan tangan kita untuk menghulur

No comments: